Feeds:
Berichten
Reacties

Archive for juni, 2015

Door de komst van de smartphones en tablets, zijn er ook een heleboel apps beschikbaar. Sommige gratis, andere betalend, en andere nog met in-apps purchases (meestal games, zodat je bv sneller een niveau hoger kunt geraken).

Op mijn smartphone en tablet, heb ik ook een heleboel apps staan. Nu, welke zijn degene die ik bijna dagelijks gebruik?

Ik heb ze opgesplitst in categorieën, en voor degene die niet over een smartphone of tablet beschikken zet ik er ook bij als je het gewoon op Internet kunt vinden (ik schrijf erbij “PC”).

  1. Gezondheid
    1. myfitnesspal (“PC”): dit is een gratis calorieënteller, waarin ook de verschillende voedingswaarden genoteerd zijn (suikers, vetten, ….). Een goede tool dus voor de mensen die bv een dieet volgen, om te zien hoeveel ze die dag nog mogen eten.
    2. TracknShare : een applicatie waarin ik noteer hoe ik me voel, hoe ik geslapen heb, of ik wel of geen contact met vrienden heb gehad, hoeveel fruit/groenten ik gegeten heb, hoeveel glazen water, mijn niveau van pijn,….
    3. MigraineDiary (“PC”): je kunt er noteren wanneer je een migraine hebt gehad, de intensiteit, hoelang de migraine geduurd heeft, welke oorzaken er voor waren, of je wel of geen medicatie voor genomen hebt
    4. Thuisarts: wat moet ik vragen aan mijn huisarts? Welke behandelingen moet ik erna nemen? Je kunt er punten in noteren voor het bezoek aan de huisarts / tijdens het bezoek aan de huisarts / na het bezoek aan de huisarts
  1. Sociale media
    1. Facebook (“PC”)
    2. Twitter (“PC”): met maximum 140 tekens kun je iets schrijven, je kunt ook veel verschillende andere mensen / organisaties volgen
    3. Pinterest (“PC”): een soort prikbord waar je plaatjes op kunt zetten, in verschillende domeinen van interesse
    4. Pocket (“PC”): stel dat je een artikel tegenkomt, maar je hebt nu geen tijd om het te lezen, wel dan kan je het doorsturen naar Pocket en later op je gemak lezen. Met de app op je smartphone / tablet kan je meestal je artikels terug lezen zonder dat je een internet verbinding nodig hebt
  1. Games
    1. Block –vs – block: lijkt een beetje op het tetris spel, of op “blokken” (te bekijken op één, TV)
    2. 2048 (“PC”): associeer 2 blokken met dezelfde nummers, en tracht om tot 2048 te komen
    3. Woordjacht (“PC”): je kunt tegen andere mensen spelen, maar ook gewoon oefenen. Tracht zoveel mogelijk woorden te vormen in de gegeven tijd
    4. Wordfind (“PC”): een woordzoeker, in het engels
  1. Andere
    1. Downcast: is een podcast app. Wat ik er makkelijker aan vind, is dat eenmaal de podcast gedownload is, dat je het erna kunt beluisteren / bekijken zonder dat je internet verbinding nodig hebt. Wat is een podcast? https://nl.wikipedia.org/wiki/Podcast
    2. Booxter : persoonlijke bibliotheek voor alles, maar vooral voor boeken. Je noteert de titel, de schrijver, de uitgever, een foto van het boek, en je kunt er notities in maken. Ik noteer er mijn boeken over autisme in, zodat als ik eens een nieuwe wil kopen er zeker van ben dat ik die niet al gelezen heb.

Dit was mijn lijstje van de apps die ik het meest gebruik. Ik heb nog veel meer apps staan, maar die gebruik ik minder, of niet meer. Want als ik zie dat een app er interessant uitziet en gratis is, dan probeer ik die uit. Het wordt misschien terug eens tijd dat ik weer wat plaats vrij maak op mijn apparaten.

En sorry voor de mensen die hier totaal geen interesse in hebben maar voor mij zijn mijn smartphone en tablet erg belangrijk. Het helpt mij soms als ik ergens weg ben, en overprikkeld ben.

Read Full Post »

aanvaarden

De laatste tijd lukt het mij beter en beter om te aanvaarden. Sommige zaken kan ik toch niet veranderen, dus er mij druk om maken helpt mij niet vooruit. Integendeel, het duwt me dieper in de put, veregert de pijnen.

Het is niet van de ene dag op de andere gekomen dat ik zomaar alles aanvaard heb. Het is een lang proces geweest van vallen en opstaan. En het gebeurt nog wel eens dat ik val, maar sta sneller op dan voorheen.

Door te praten met mensen, door de tips die ik krijg, door spreuken te lezen, kan ik nu beter relativiseren.

Zo maak ik mij niet meer druk als ik s’nachts weinig slaap (er komt toch een nacht waar ik dan wel goed kan slapen). Ik erger mij minder als ik opnieuw depressief ben (die gevoelens van mij niet goed voelen/ goed voelen, die soms snel opkomen / die kunnen wisselen van uur tot uur, maken nu eenmaal deel uit van mijn leven).

Ik aanvaard mijn chronische pijnen (dat zal mij sommige dagen niet beletten om toch dingen te ondernemen).

Het aanvaarden blijft een leerproces. Ik probeer mij nu minder te ergeren aan wat anderen van mij zouden kunnen denken, of mij geen zorgen te maken als ik het gevoel heb dat ik iemand gekwetst heb.

In het verleden kon ik amper iets loslaten. Nu lukt het mij beter. En het doet deugd, ik voel me hierdoor lichter. Waardoor er plaats komt voor andere zaken, en ik hierdoor meer kan genieten (zoals spelen met mijn neefjes en nichtje, en samen lachen. Of mij minder zorgen maken dat ik niet meer kan helpen in het huishouden. Ik doe wat ik kan, en alle beetjes helpen zeg ik mij).

Is het aanvaarden en leren loslaten het begin van de wijsheid? Indien ja, dan kan ik eindelijk zeggen dat ik wijs ben!!

Read Full Post »

Niet over je eigen grenzen gaan, wat is dat? Hoe voel je dit? Ik voel het altijd pas als het al te laat is.

Het is nu weeral bewezen.

De laatste weken probeer ik om extra te letten op mijn gezondheid. Uit mijn laatste bloedanalyse bleek dat mijn cholesterol waarde opnieuw veel te hoog is.

Ik lees dus nu telkens de etiketten als ik iets koop (en let dus vooral op de vetten en de suikers). Qua voeding loopt het wel goed, denk ik. Volledig stoppen met suikers lukt me niet, dus snoepen en af en toe chips eten laat ik mezelf toe.

Waar ik het moeilijker mee heb, is met het bewegen. Ik ben elke dag ongeveer 1 uur actief. Ik ga tennissen tegen de muur, of trappen op de hometrainer. En ik doe het intensief. Ik voel wel pijn tijdens het sporten, maar negeer het misschien. Want om het sneller voorbij te laten gaan beluister ik een podcast of ben ik bezig op mijn tablet, of kijk ik tv.

Ik voel pas nadien hoeveel energie het mij gekost heeft.

En de pijnen zijn zeer intens. Het stappen erna is een hel!

Ik voel het nog meer als ik bij mijn kinesitherapeut ga, en dat hij mij masseert. Hoe gespannen mijn spieren zijn. Zoals vandaag mijn rug: het was net een stuk beton!

Ik weet dat mijn lichaam er geen deugd aan heeft dat ik me zo forceer. Ik buit mijn lichaam uit, met alle gevolgen vandien. Maar aan de andere kant voel ik me geestelijk erna wel goed, en ben trots op mezelf dat ik het toch maar weer gedaan heb.

Wat is het beste? Mij geestelijk goed voelen, of geen pijnen hebben? Ik weet wel dat bij mij het lichamelijke invloed heeft op het mentale, en vice-versa.

Komt het omdat ik voor sommige zaken een hogere pijngrens heb dat ik pas erna intense pijnen heb? Voel ik het op dat moment niet aan?

Ik kan mij inbeelden dat sommige mensen zich zullen afvragen waarover ik nu klaag? Dat 1 uurtje actief bewegen toch niet veel is?

Voor iemand die vroeger bijna niets deed, is het wel veel. En vergeet ook niet dat ik lijd aan chronische spierpijnen (fybromyalgie).

En beweging is meer dan aangeraden voor mensen met fybromyalgie.

Ik zou het rustiger aan moeten doen, minder lang moeten tennissen tegen de muur. Het is een helse opgave! Ik ben bang dat ik dan terug niets zal doen.

Het is alles of niets bij mij!

Read Full Post »